Accueil > Annuaire et pages personnelles > Pages Personnelles

HAEVERMANS Thomas - en

Associate Professor at the Muséum national d’histoire naturelle

Curator of Monocotyledons National Herbarium.
Institut de systématique, Evolution, Biodiversité
ISYEB - UMR 7205 CNRS, MNHN, UPMC, EPHE
Sorbonne Universités
Equipe Macroécologie et Systématique pour la Conservation,SysteMC. 57 Rue Cuvier - CP 39
F-75005 Paris, France.
☏ : +33.1.40.79.33.66
Contact : « haever@mnhn.fr »

Français - English - 中文

Research Thematics

- Phylogeny of Malagasy Euphorbia
- Musaceae of Indochina
- Molecular Phylogeny of Sarcolaenaceae
- Molecular and morphological phylogeny of Indochinese bamboos (Poaceae - Bambusoideae)
- Evolutionary ecology of succulence and xeromorphous syndromes in plants.

Works in Progress

- Systematics of the genus Euphorbia in Madagascar and its adaptation to drought, as well as a molecular phylogeny of the Malagasy endemic family Sarcolaenaceae.

- Nomenclature, Taxonomy and Systematics of Indochinese Bambusoideae (Coll. DIEP Thi My Hanh, University of Ho-Chi-Minh City, Vietnam)

Students

Mengyuan ZHOU (PhD student KIB / purse Chinese Government) 2013-2016  : T. Haevermans (50%) , co-supervision Zhu De- LI (50%) Kunming Institute of Botany , CPP ) - " Phylogeny and Systematics of Paleotropical bamboos (Poaceae - Bambusoideae ) "

Oudomphone Insisiengmay (PhD student MNHN / purse SCAC Vientiane, 2015-2018 ) : T. Haevermans (50%) , Newman (50%) Royal Botanic Garden , Edinburgh (Scotland , UK) ) - " Systematic gender Kaempferia L. ( Zingiberaceae ) in Laos "

Cédric del Rio (PhD student MNHN / ministerial allocation, 2015-2018) D. Franceschi (33%) , R. Thomas (33%) , T. Haevermans (33%) ) - "the Icacinaceae Paleogene the Paris Basin "

Suzane Mogue Kamgua (PhD student University of Cameroon / IRD, 2015-2018) : Framing principal T. Couvreur (IRD) , co-supervision T. Haevermans (50%) ) - " Taxonomic Study socio-economic and gender Raffia ( Arecaceae ) in Cameroon " - Project RAPHIA (Financing Agropolis Foundation)

Alumni

Anaëlle Soulebeau (PhD student MNHN 2012-2015) – Co-supervisor Porter P. Lowry II. “Drivers of plant diversification in Madagascar : Key-Innovation, Key opportunities or allopatry ?”

Ngoc Ly Sam (PhD student MNHN, 2010-2013) - Co-supervision Porter P. Lowry II . " Biogeography and Systematics of Indochina Musaceae : contribution of morphological and molecular data. "

Xavier Aubriot (PhD student MNHN, 2009-2012) – (Co-supervisor Porter P. Lowry II). « Radiation évolutive "explosive", key-innovations et notion d’espèces dans le genre Euphorbia L. (Euphorbiaceae) à Madagascar. »

Anaëlle Soulebeau (2012) M2 BEVT MNHN – « Évolution, écologie et délimitations spécifiques au sein de la section Denisophorbia (Leandri) Croizat du genre Euphorbia L. » — Co-supervisors : Thomas Haevermans, Xavier Aubriot.

Maxime Lanciaux (2012) M1 EBE - Université Paris XI Orsay. « Influence des conditions climatiques sur l’évolution de la diversité morphologique dans le genre Euphorbia L. à Madagascar » — Co-supervisors : Thomas Haevermans, Xavier Aubriot, Margaret Evans.

Tristan Cheminel (2011), BTS2  : Stage diplômant de BTS Biotechnologie. « Optimisation des protocoles d’amplification par PCR des marqueurs DNA-barcode plantes et test de régions génomiques (marqueurs chloroplastiques, mitochondriaux et nucléaires) en vue d’études phylogénétiques dans divers groupes de plantes. »

Koléa Sanou (2011), L3 : Stage diplômant de Licence Biotechnologie. « Mise au point des protocoles d’amplification par PCR en vue d’études phylogénétiques dans le genre Diospyros L. (Ebenaceae). »

Anaëlle Soulebeau (2011) M1 - MNHN. « Phylogénie et biogéographie du genre Euphorbia L. section Denisophorbia (Leandri Croizat) : apports et limites des données moléculaires. » Co-supervisors : Thomas Haevermans, Xavier Aubriot.

Xavier Aubriot (2009), M2 MNHN  : « Exploration morpho-anatomique et phylogénie du genre Euphorbia : exemple du clade Omega (sect. Deuterocalli, sect. Denisophorbia, s.g. Lacanthis). »

Lucie Lopes-Ferreira (2009), M2 MNHN : « Caractéristiques morphologiques et étude moléculaire et systématique du genre Xerophyta à Madagascar. » Co-supervisors : Thomas Haevermans [biologie moléculaire], Porter P. Lowry II, Pete Peter B. Phillipson.

Ehoarn Bidault (2008), M1 MNHN : « Base de connaissance et réalisation d’une clé d’identification interactive pour Euphorbia sous-genre Tirucalli. »

Mehdi Jabbori (2007), M2 MNHN : « Etude du groupe d’Euphorbia tetraptera, endémique de Madagascar. »

Cécile Chaussidon (2006), M2 UPMC : « Evolution du genre Euphorbia sg. Lacanthis, endémique de Madagascar. »

Post-docs

Margaret Evans (post-doctoral contract 2010-2012, ANR 6th extinction funding) – « Searching for predictors of climatic niche lability through comparative phylogenetic analyses » (ANR Evorange)

offers postdoc

• Post-doctoral position at Muséum National d’Histoire Naturelle, Paris France
    PDF - 80.9 ko

•   Visiting Researchers and Ph.D. students from Madagascar during the Sud-Expert Plantes Projet (French MAEE-IRD, 2008-2011).

Harison Rabarison (P.I. of Project #347 ; Enseignant-Chercheur, University of Antananarivo, Faculty of Sciences) – Systematics, Eco-biogeographic and Ethnobotanic study, with extinction risks assessments towards a conservation strategy for the genus Cedrelopsis (Ptaeroxylaceae). (Collaboration with Sylvain Razafimandimbison).

Elisette Rahelivololona (P.I. of Project #342 ; Chercheur, Parc Botanique et Zoologique de Tsimbazaza) – Taxonomic revision of Impatiens (Balsaminaceae) from Madagascar and Comoros (Collaboration with Sylvain Razafimandimbison).

Vololona Ranjamalala (Project #344-2, P.I. Hery Lisy Ranarijaona ; Enseignant-Chercheur, University of Mahajanga, Faculty of Sciences) – Phylogeny and Biogeography of the genus Euphorbia section tetraptera.

Professional Career

• 01/2011- In Charge of the Botany research team (UMR 7205)
    • 12/2004- Associate Professor – Botanist. Muséum national d’Histoire naturelle, Département Systématique et Evolution. UMR 7205 CNRS Origine Structure et Evolution de la Biodiversité. Herbier National – Plantes Vasculaires, 16 rue Buffon, C.P. 39. 75231 Paris cedex 05.
    • 2004 Postdoctoral fellowship (Claude Leon Harris Foundation). Duration : 1 year contract. “Molecular Phylogenetics, Biodiversity and Speciation in Cape Endemic Euphorbia taxa”. Supervisors : Dr. Gail Reeves, Kirstenbosch Research Centre, Cape Town, RSA and Dr. Robert Archer, NBI, National Herbarium, Pretoria. RSA. National Botanical Institute - Kirstenbosch Research Centre, Leslie Hill Molecular Systematics Laboratory, Private Bag X7, Claremont, 7735, Cape Town, South Africa.
    • 2003 IUCN Conservation assessment Officer. Duration : 3 months contract to produce full IUCN assessments for all the known taxa of Euphorbia in Madagascar. Responsable : Dr. Petra Hoffmann. Royal Botanic Gardens, Kew, Richmond Surrey TW9 3AB, UK.
    • 2003 GBIF project coordinator – Solanaceae/Orchidaceae. Responsable : Dr. Jean-Noël Labat, MCMU .Muséum National d’Histoire Naturelle - Herbier Plantes Vasculaires, 16, rue Buffon – 75005 Paris.

Training and Diplomas

Qualifications PRU68, PRM68 and PRM67 - 31/01/2013

• HDR (2012) Habilitation of the Paris Sud Orsay University. Specialty : Plant Biology, Ecology, Evolution : “Plants Systematics and diversification : Phylogeny, Niche divergence and adaptive traits evolution in Malagasy and South-East asian plant models.” Defended on the 13th December 2013.
    • Thèse de doctorat (Ph.D.) (2000-2003) Le genre Euphorbia à Madagascar : contributions des données morphologiques et moléculaires à la connaissance du genre. [The genus Euphorbia in Madagascar : contributions of morphological and molecular data] Supervisor : Dr. Jean-Noël Labat, MCMU, Muséum National d’Histoire Naturelle, Paris. Co-supervised by Dr. Petra Hoffmann, RBG Kew, UK.
    • D.E.A. (Masters) (1999) Phylogénie des Sarcolaenaceae, une famille endémique de Madagascar [Phylogeny of Sarcolaenaceae, a Madagascar endemic family]. Supervisors : Dr. Jean-Noël Labat, MCMU. Muséum National d’Histoire Naturelle, Paris. <br<
    • Maîtrise (1998) Rôle et traitement des données manquantes dans la réalisation d’une clé d’identification des Indigofereae de Madagascar. Supervisors : Prof. Jacques Lebbe, Laboratoire Informatique et Systématique, Université Pierre et Marie Curie, Paris V ; and Dr. Jean-Noël Labat, MCMU, Muséum National d’Histoire Naturelle, Paris.
    • Licence (1997) Supplementary training period at the University of Natal, Durban 4001, Republic of South-Africa – Vegetal Physiology Laboratory. "Some aspects of Sun and Shade Adaptations of Chromolaena odorata, an alien invader." Supervisors : Prof. P. Berjak and Prof. N. Pammenter.

Bibliography

2017

- Lý N.-S., Wong S.Y., Haevermans T., Nguyễn V.D., Boyce P.C. (2017) Vietnamocasia, a new genus from Central Vietnam belonging to the Alocasia-Colocasia clade (Araceae). Phytotaxa, 303, 253–263.

- Le Bras G., Pignal M., Jeanson M.L., Muller S., Aupic C., Carré B., Flament G., Gaudeul M., Gonçalves C., Invernón V.R., Jabbour F., Lerat E., Lowry P.P., Offroy B., Pimparé E.P., Poncy O., Rouhan G., Haevermans T. (2017) The French Muséum national d’histoire naturelle vascular plant herbarium collection dataset. Scientific Data, 4, 170016. Available at : http://www.nature.com/articles/sdata201716.

2016

- Melo-de-Pinna G.F.A., Hernandes-Lopes J., Ogura A.S., Santos L.K., Silva D.C., Haevermans T. (2016) Growth Patterns and Different Arrangements of Vascular Tissues in Succulent Leaves. International Journal of Plant Sciences, 177, 643–660. Available at : http://dx.doi.org/10.1086/688258

- Zhang, Xian-Zhi, Chun-Xia Zeng, Peng-Fei Ma, Thomas Haevermans, Yu-Xiao Zhang, Li-Na Zhang, Zhen-Hua Guo, and De-Zhu Li, ‘Multi-Locus Plastid Phylogenetic Biogeography Supports the Asian Hypothesis of the Temperate Woody Bamboos (Poaceae : Bambusoideae)’, Molecular Phylogenetics and Evolution, 96 (2016), 118–29 http://dx.doi.org/10.1016/j.ympev.2...

- Aubriot X., Soulebeau A., Haevermans T., Schatz G.E., Cruaud C., Lowry P.P. (2016) Molecular phylogenetics of Sarcolaenaceae (Malvales), Madagascar’s largest endemic plant family. Botanical Journal of the Linnean Society. Available at : http://doi.wiley.com/10.1111/boj.12485

2015

- Soulebeau, Anaelle, Xavier Aubriot, Myriam Gaudeul, Germinal Rouhan, Sabine Hennequin, Thomas Haevermans, Jean-Yves Dubuisson, and Florian Jabbour, ‘The Hypothesis of Adaptive Radiation in Evolutionary Biology : Hard Facts about a Hazy Concept’, Organisms Diversity & Evolution, 15 (2015), 747–61http://dx.doi.org/10.1007/s13127-01...

- Vorontsova, Maria S., Thomas Haevermans, Agathe Haevermans, Jacqueline Razanatsoa, Marjorie R. Lundgren, and Guillaume Besnard, ‘The Genus Sartidia (Poaceae : Aristidoideae) in Madagascar’, Systematic Botany, 40 (2015), 448–53 http://dx.doi.org/10.1600/036364415...

2014

- Evans, M., X. Aubriot, D. Hearn, M. Lanciaux, S. Lavergne, C. Cruaud, P. P. Lowry, and T. Haevermans, ‘Insights on the Evolution of Plant Succulence from a Remarkable Radiation in Madagascar (Euphorbia)’, Systematic Biology, 63 (2014), 697–711 http://dx.doi.org/http://dx.doi.org...

- Aubriot, X., P. P. Lowry, and T. Haevermans, ‘Taxonomic Revision of the Malagasy Endemic and Enigmatic Euphorbia Section Pachysanthae (Euphorbiaceae)’, Phytotaxa, 159 (2014), 221–35

2013

- Dorsey, Brian L., Thomas Haevermans, Xavier Aubriot, Jeffery J. Morawetz, Ricarda Riina, Victor W. Steinmann, and Paul E. Berry, ‘Phylogenetics, Morphological Evolution, and Classification of Euphorbia Subgenus Euphorbia’, Taxon, 62 (2013), 291–315

- Aubriot, Xavier, Porter P. Lowry, Corinne Cruaud, Arnaud Couloux, and Thomas Haevermans, ‘DNA Barcoding in a Biodiversity Hot Spot : Potential Value for the Identification of Malagasy Euphorbia L. Listed in CITES Appendices I and II’, Molecular Ecology Resources, 13 (2013), 57–65 http://dx.doi.org/10.1111/1755-0998...

- Haevermans Thomas, Bich Loan Nguyen, Jacques Gurgand, Agathe Haevermans, Soejatmi Dransfield, and My Hanh Diep, ‘Clearing up Vietnamosasa (Poaceae, Bambusoideae) : Typification and Nomenclature of a Distinctive Paleotropical Bamboo Genus’, Phytotaxa, 137 (2013), 57–60

- Lý, Ngọc Sâm, Công Kiệt Lê, Tiến Dũng Triệu, Agathe Haevermans, Porter P Lowry II, and Thomas Haevermans, ‘A Distinctive New Wild Banana Species (Musa, Musaceae) from Northern Vietnam’, Phytotaxa, 75 (2013), 33–42

- Le Péchon, Timothée, Jean-Bernard Pausé, Jean-Yves Dubuisson, Luc D. B. Gigord, Agathe Haevermans, Thomas Haevermans, and Laurence Humeau, ‘Dombeya Formosa (Malvaceae S. L.) : A New Species Endemic to La Réunion (Indian Ocean) Based on Morphological and Molecular Evidence’, Systematic Botany, 38 (2013), 424–33 http://dx.doi.org/10.1600/036364413...

2012

- LÝ, N. SAM, LE, C. K., TRIỆU, T. D., HAEVERMANS, A., LOWRY II, P. P., & HAEVERMANS, T. (2012). A distinctive new wild banana species (Musa - Musaceae) from Northern Vietnam. Phytotaxa.

- AUBRIOT, X., LOWRY II, P.P., CRUAUD, C., COULOUX, A., & HAEVERMANS, T. (2012). DNA Barcoding in a biodiversity hotspot : potential value for the identification of Malagasy Euphorbia L. listed in CITES Appendices I and II. Molecular Ecology Resources. Online first.

- BUERKI, S., CALLMANDER, M. W., DEVEY, D. S., CHAPPELL, L., GALLAHER, T., MUNZINGER, J., HAEVERMANS, T., & F. FOREST (2012). Straightening out the screw-pines : A first step in understanding phylogenetic relationships within Pandanaceae. Taxon, 61(5) : 1010-1020. (IF=2.7)

- LE PECHON, T., PAUSE, J.-B., GIGORD, L. D. B., HAEVERMANS, A., HAEVERMANS, T., & HUMEAU, L. (2012). Dombeya formosa sp. nov. (Malvaceae s.l.) : a new species endemic to La Réunion (Indian Ocean) based on morphological and molecular evidence. Systematic Botany.

- YANG, Y., RIINA, R., MORAWETZ, J. J., HAEVERMANS, T., AUBRIOT, X., & BERRY, P. E. (2012). Molecular phylogenetics and classification of Euphorbia subgenus Chamaesyce. Taxon, 61(4) : 764-789.

2011

- APPELHANS, M.S., SMETS, E., RAZAFIMANDIMBISON, S.G., HAEVERMANS, T., VAN MARLE, J.E., RABARISON, H.R., COULOUX, A., RANDRIANARIVELOJOSIA, M., & KEßLER, P.J.A., (2011). Phylogeny, evolutionary trends and classification of the Spathelia-Ptaeroxylon clade : morphological and molecular insights. Annals of Botany 107 : 1259-1277.

- DELMAS, M., LARPIN, D., & HAEVERMANS, T., (2011). Rethinking the links between systematics studies and ex situ living collections as a contribution to the GSPC. Biodiversity and Conservation 20 : 287-294.

2010

- LE PECHON, T., DUBUISSON, J.Y., HAEVERMANS, T., CRUAUD, C., COULOUX, A., & GIGORD, L.D.B., (2010). Multiple colonizations from Madagascar and converged acquisition of dioecy in the Mascarene Dombeyoideae (Malvaceae) as inferred from chloroplast and nuclear DNA sequence analyses. Annals of Botany 106, 343-357.

- RAZAFIMANDIMBISON, S.G., APPELHANS, M.S., RABARISON, H.R., HAEVERMANS, T., RAKOTONDRAFARA, A., RAKOTONANDRASANA, S.R., RATSIMBASON, M., LABAT, J.-N., KEßLER, P.J.A., SMETS, E., CRUAUD, C., COULOUX, A., & RANDRIANARIVELOJOSIA, M., (2010). Implications of a molecular phylogenetic study of the Malagasy genus Cedrelopsis and its relatives (Ptaeroxylaceae). Molecular Phylogenetics and Evolution 57, 258-265.

2009

- HAEVERMANS, T., ROUHAN, G., HETTERSCHEID, W., TEISSIER, M., BELARBI, K., AUBRIOT, X., & LABAT, J.-N. (2009). Chaos revisited : nomenclature and typification of the Madagascan endemic Euphorbia subgenus Lacanthis (Raf.) M. G. Gilbert. Adansonia, sér. 3. 31(2) : 279-299.

2007

- MOULY, A., RAZAFIMANDIMBISON, S.G., ACHILLE, F., HAEVERMANS, T., & B. BREMER. (2007). Phylogenetic Placement of Rhopalobrachium fragrans (Rubiaceae) : Evidence from Molecular (rps16 and trnT-F) and Morphological Data. Systematic Botany 32(4) : 872–882.

2006

- HAEVERMANS, T. (2006). Taxonomy of the Euphorbia pyrifolia clade. Euphorbia World 2 : 21-24.

2004

- HAEVERMANS, T., P. HOFFMANN, P. P. LOWRY II, J.-N. LABAT, & E. RANDRIANJOHANY. (2004). Phylogenetic analysis of the Madagascan Euphorbia subgenus Lacanthis based on ITS sequence data. Annals of the Missouri Botanical Garden 91 : 247-259.

- HAEVERMANS, T. & LABAT, J.-N. (2004). Synoptic revision of the Malagasy endemic Euphorbia pervilleana group. Systematic Botany, 29(1) : 118-124.

2000

- LOWRY II, P. P., HAEVERMANS, T., LABAT, J.-N., SCHATZ, G. E., LEROY, J.-F. & WOLF, A.-E. (2000). Endemic Families of Madagascar. V. A synoptic revision of Eremolaena, Pentachlaena and Perrierodendron (Sarcolaenaceae). Adansonia, sér. 3, 22(1) : 11-31.

Books and Book chapters

2016

- Soulebeau A., Pellens R., Lowry P.P., Aubriot X., Evans M.E.K., Haevermans T. (2016) Conservation of Phylogenetic Diversity in Madagascar’s Largest Endemic Plant Family, Sarcolaenaceae, In Biodiversity Conservation and Phylogenetic Systematics : Preserving Our Evolutionary Heritage in an Extinction Crisis, pp. 355–374. Eds R. Pellens and P. Grandcolas.

- Diep Thi M.H., Gurgand J., Vignes Lebbe R., Nguyen H.P., Nguyen B.L., Haevermans T. (2016) Bambous d’Indochine : descripteurs morphologiques pour l’identification. Science and Technology Commitee. Viet nam National University of Ho Chi Minh city. Viet nam National University of Ho Chi Minh city.

2015

-  Haevermans Thomas, and Agathe Haevermans, L’herbier Globe-Trotter., Hachette Pratique (Paris, 2015)

- Allorge Lucile, and Thomas Haevermans, Namoroka - Mission à Madagascar, Editions Privat et le Muséum national d’Histoire naturelle, 2015

2011

- Haevermans, T. (2011). A focus on Pandans. In : The Natural History of Santo, Santo 2006 Consortium (eds.), Série Patrimoines Naturels MNHN, Paris.

2007

- ROUHAN, G. & HAEVERMANS, T. (2007). L’évolution des plantes inférée de l’étude des séquences d’ADN : les phylogénies moléculaires. In Hallé, F. et Trubert, H. eds., Aux Origines des Plantes, Sciences des Plantes et Botanique contemporaine. Fayard/Arthème.

2003

- HAEVERMANS, T. (2003). Euphorbia L., pp. 384-391. In Goodmann, S.M., J.P. Benstead, eds., The Natural History of Madagascar. The University of Chicago Press, Chicago.

Talks/Posters

- ARCHER, R.H., & T. HAEVERMANS (2006). Study of the giant genus Euphorbia : phylogenetic study of a recent explosive radiation in South Africa. Southern African Society for Systematic Biology congress (SASSB VI), juillet 2006.

- AUBRIOT, X., T. HAEVERMANS, J. RANAIVO, & P.P. LOWRY II. (2011). Clarifying phylogenetic relationships and biogeographic events within Malagasy Euphorbia L. – a textbook example : the endemic subg. Lacanthis (Raf.) M.G.Gilbert, the island’s most diverse group. Poster, International Botanical Congress. Melbourne, Australia, Jul 2011.

- AUBRIOT, X., T. HAEVERMANS, J. RANAIVO, & P.P. LOWRY II. (2011). The contribution of DNA barcoding for the identification of Malagasy Euphorbia L. listed in CITES Appendices I and II. Poster, International Botanical Congress. Melbourne, Australia, Jul 2011.

- AUBRIOT, X., T. HAEVERMANS, & P.P. LOWRY II. (2010). The enigmatic group of Euphorbia pachysantha Baill. : how to work-out a herbarium puzzle ? Communication, 19ème International AETFAT congress, Madagascar.

- BERRY, P.E., & T. HAEVERMANS. (2007). PBI : Collaborative Research : EuphORBia – a global inventory of the spurges. Communication, International AETFAT congress, Cameroon.

- DORSEY, B, T. HAEVERMANS, & P.E. BERRY. (2011). Euphorbia subgenus Euphorbia : a diverse lineage with regional radiations and repeated evolution of novel growth forms. Communication, International Botanical Congress. Melbourne, Australia, Jul 2011.

- HAEVERMANS, T., P.P. LOWRY II, G.E. SCHATZ, W. APPLEQUIST, X. AUBRIOT, A. HAEVERMANS, C. CRUAUD, C. HONG-WA, P.B. PHILLIPSON, & G. ROUHAN. (2011). Phylogenetic relationships within Sarcolaenaceae (Malvales), Madagascar’s largest endemic plant family, based on molecular sequences data. Poster, International Botanical Congress. Melbourne, Australia, Jul 2011.

- HAEVERMANS, T., N. S. LÝ, T. D. TRIỆU, M. HÄKKINEN, & C. K. LÊ. (2010). Biogeography and phylogenetics of Musaceae diversity for the flora of Cambodia, Laos and Vietnam. Communication, IInd Symposium for the Flora of Cambodia, Laos and Vietnam Hanoi, Vietnam.

- HAEVERMANS, T., & S. TILLIER. (2007). EDIT : European Distributed Institute of Taxonomy. Communication, International AETFAT congress, (2007), Cameroon.

- HAEVERMANS, T. (2005). Multiple colonization events for the genus Euphorbia L. in Madagascar. Poster, international Botanical Congress, Vienna 2005, Vienne, Autriche.

- HAEVERMANS, T. (2002). The genus Euphorbia L. in Madagascar. Poster, 6th Evolutionnary Biology meeting at Marseille, France.

- LÝ, N. S., T. HAEVERMANS, & P.P. LOWRY II. (2011). Biogeography and systematics of Musaceae in Indochina, molecular and morphological approaches. Poster, International Botanical Congress. Melbourne, Australia, Jul 2011.

- NIBORSKI, V., & T. HAEVERMANS. (1998). Informatisation des descriptions taxinomiques et construction automatique de clés d’identification. Poster, Journées de l’UFR des Sciences de la Vie 1998, Jussieu - Paris VI, France.

- RAHELIVOLOLONA, M.E., T. HAEVERMANS, E. FISHER, J.-N. LABAT & S.G. RAZAFIMANDIMBISON. (2010). Phylogénie moléculaire des Impatiens (Balsaminaceae) de Madagascar et des Comores. Communication, 19ème International AETFAT congress, (2010), Madagascar.

- RANJAMALALA, V., & T. HAEVERMANS. (2010). Résolution des liens de parentés au sein du groupe d’Euphorbia tetraptera, endémique de Madagascar, et de son groupe frère, le clade d’Euphorbia tirucalli. Poster, 19ème International AETFAT congress, (2010), Madagascar.

- RAZAFIMANDIMBISON, S.G., M.S. APPELHANS, H. RABARISON, T. HAEVERMANS, A. RAKOTONDRAFARA, S.R. RAKOTONANADRASANA, M. RATSIMBASON, J.-N. LABAT, & P.J.A. KEßLER (2010). Phylogenetic placement of the Malagasy endemic genus Cedrelopsis in the order Sapindales : insights into its biogeographic origin. Communication, 19ème International AETFAT congress, (2010), Madagascar.

par Thomas Haevermans - publié le , mis à jour le